Schoon door Medewerkersparticipatie in de kantoor schoonmaak: zo doe je dat

Een schoon kantoor: hoe stimuleer je betrokken medewerkers?

Iedere onderneming heeft wel een professioneel schoonmaakbedrijf dat regelmatig de stofzuiger en/of dweil door de kantoren laat gaan om voor een gezonde werkomgeving en schoon kantoor te zorgen. Wil jij binnen jouw bedrijf veel schonere werkplekken krijgen, zonder extra kosten te maken? In dit blog leggen we uit hoe je door middel van medewerkersparticipatie in de kantoorschoonmaak tot geweldige resultaten kan komen.

Dé positieve invloed van een schone werkomgeving op jouw collega's

Een schoon kantoor is niet alleen belangrijk voor het welzijn van medewerkers, maar het kan ook een positieve invloed hebben op de productiviteit. Uit onderzoek blijkt namelijk dat werknemers beter presteren in een schone en georganiseerde omgeving. Een rommelig en vies kantoor werkt afleidend en leidt tot verminderde concentratie. Bovendien kan een ongezonde werkplek leiden tot meer ziekteverzuim, wat weer extra kosten met zich meebrengt. Kortom, een schoon kantoor is niet alleen fijn voor medewerkers, maar kan ook bijdragen aan een gezonde en efficiënte werkomgeving.

De basis van een schoon kantoor

Professionele schoonmakers zijn onmisbaar voor je bedrijf. Je wil natuurlijk een schone en gezonde werkomgeving en geen stoffige en vieze kantoren! Hygiëne op de werkplek is essentieel voor het welzijn van medewerkers. De vele uren die schoonmakers op jouw werkvloer lopen, zal echter ook pijn in de portemonnee doen. Waarom zou je bijvoorbeeld altijd alle bureaus laten poetsen als in deze tijd van hybride werken lang niet alle medewerkers op kantoor aan het werk zijn en dus sommige bureaus dagen niet bezet zijn?

Betrokken medewerkers met een schoon kantoor 

Er bestaat een veel efficiëntere manier om schonere werkplekken te krijgen en dit is niet door meer uren af te nemen bij het schoonmaakbureau. Meer uren betekent immers niet per se dat er beter wordt schoongemaakt. Het is daarom heel voordelig en effectief om voor kantoorschoonmaak te investeren in medewerkersparticipatie . Medewerkersparticipatie is heel simpel; je betrekt jouw collega's bij het schoonmaakproces en maak hen medeverantwoord voor een schoon kantoor. Je collega’s worden daardoor meer betrokken en werken met plezier in een gezonde werkomgeving.

 

Stappen richting gezonde werkomgeving

Maar medewerkersparticipatie, hoe creëer je dit? Dit doe je met goede communicatie, zichtbare reiniging en speciale reinigingsmiddelen beschikbaar voor iedere medewerker. Een ander belangrijk aspect is het nudging-principe. Je kunt nudging inzetten om jouw medewerkers te motiveren een bijdrage te leveren aan een hygiënische werkplek.
Buiten de zaken die jij en je collega’s kunnen oppakken, kun je je op sommige vlakken ook laten ontzorgen.

Veel bedrijven kiezen voor een samenwerking met Happy Clean om zich te laten ontzorgen. Eens per kwartaal zorgt dit gespecialiseerde bedrijf voor een dieptereiniging van alle aanwezige hardware en devices, zoals tv-schermen, laptops en toetsenborden. Inclusief bestraling met UV-C licht en behandeling met een vuilafstotende coating voor een langdurig hygiënisch effect. Daarnaast kan Happy Clean twee verschillende soorten reinigingsdoekjes leveren, waarmee medewerkers in een paar minuten zelf hun devices en hardware schoon kunnen houden. Hiermee sla je een enorme slag om een gezonde werkomgeving te creëren.

 

Verschillende soorten medewerkers

Door medewerkersparticipatie en de relatie met Happy Clean voelen medewerkers zich serieus genomen. Als hun laptopscherm, computermuis, toetsenbord en beeldscherm zichtbaar worden schoongemaakt, geeft dat een veilig gevoel. Iedereen kan daarnaast zelf bepalen wanneer hij/zij met de wipes de hardware en devices reinigt. Deze vrijheid is een groot voordeel voor jouw bedrijf, omdat je natuurlijk verschillende soorten medewerkers op de afdeling hebt zitten:

  • Je hebt de neatfreak, die het erg belangrijk vindt om op een hygiënische plek te werken. Hij/zij zal de reinigingsdoekjes iedere werkdag gebruiken. Ook thuis.

  • De hybride werker is wat relaxter op het gebied van hygiëne, maar wil niet werken in een ‘zwijnenstal’. Deze werknemer vindt het ook gewoon fijner om het toetsenbord en telefoon schoon te maken, als bepaalde collega's de dagen daarvoor deze hebben gebruikt. Door de reinigingsdoekjes kan hij/zij zelf bepalen wanneer het device schoongemaakt moet worden.

  • In ieder kantoor zijn er ook medewerkers die zich niet zo druk maken om hygiëne. De vieze borden en kopjes blijven gerust meerdere dagen op de hoek van het bureau staan en de laatste keer dat de laptop is schoongemaakt, is al uit het geheugen verdwenen. Maar nu jij als bedrijf faciliteert dat er reinigingsdoekjes zijn, kun je deze groep motiveren de apparatuur schoon te maken.

Een schoon kantoor voor minder geld

Tegen je vaste schoonmaakbedrijf kun je zeggen dat ze de werkplekken over mogen slaan. Dat scheelt enorm in het aantal uur en daarmee in de loonkosten. In de praktijk blijkt dat bij klanten van Happy Clean door medewerkersparticipatie 30 procent aan schoonmaakkosten wordt bespaard. In deze kosten zit dan bovendien de reiniging van hardware, wat normaal gesproken geen deel uitmaakt van het takenpakket van een schoonmaakbedrijf. Door het extra onderhoud gaat apparatuur (en het meubilair) langer mee, ook een kostenbesparing. En in een gezonde werkomgeving is de kans op ziekteverzuim een stuk kleiner, nóg een voordeel.

 

Meer weten?

Wil jij een vrijblijvend advies over wat Happy Clean voor jouw organisatie kan betekenen en hoe je medewerkersparticipatie stimuleert? Start dan de keuzehulp! 

Nieuwe call-to-action