Terug naar kantoor? Zo zorg je voor een veilig gevoel bij werknemers

Terug naar kantoor? Zo zorg je voor een veilig gevoel bij werknemers

Door de coronapandemie hebben in Nederland honderdduizenden mensen met een kantoorbaan (veel) thuis gewerkt. Nu het thuiswerkadvies is versoepeld, kiezen steeds meer medewerkers ervoor om gedeeltelijk of helemaal terug naar kantoor te gaan. Maar wat kan je er als werkgever in deze tijd van hybride werken aan doen om een veilig gevoel te creëren voor jouw medewerkers? Dat lees je in deze blog.

Het thuiswerken heeft zeker voordelen. Denk maar eens aan de reistijd die je bespaart. Maar je collega’s alleen maar telefonisch spreken of via Zoom of Microsoft Teams is op een gegeven moment niet meer zo leuk. Dat velen weer (gedeeltelijk) terug zijn op kantoor, bevordert de werksfeer. Waar corona ons echter extra op heeft gewezen, is dat een gezonde schone werkomgeving ontzettend belangrijk is.

 

Wat hebben jouw medewerkers nodig voor een veilig gevoel?

Ga het gesprek aan om erachter te komen wat je werknemers nodig hebben om zich veilig te voelen op kantoor. De uitkomsten zullen heel divers zijn, want niet iedereen heeft dezelfde behoefte. Deze drie types herken je vast:

  1. De neatfreak collega die een super schone werkplek wil en zelf vaak schoonmaakmiddel in zijn of haar bureaulade heeft staan. Deze medewerker heeft behoefte aan duidelijke communicatie, zichtbare hygiëne op de werkplek en extra middelen waarmee hij of zij zélf de werkplek extra schoon kan houden.

  2. De werknemer die hygiëne op kantoor belangrijk vindt, maar hier ook relaxt mee kan omgaan, ook wel de hybride medewerker genoemd. Hij of zij wil niet in een zwijnenstal zitten, maar valt ook niet over een klein kruimeltje. Ook deze medewerker wil graag duidelijke communicatie over de maatregelen en zien dat het kantoor goed schoon gehouden wordt.

  3. De collega die zich niet zo druk maakt om een hygiënische werkomgeving en het niet erg vindt dat de koffievlekken van afgelopen maandag pas op vrijdag weggehaald worden. Met behulp van nudging kan je deze medewerker helpen om zich aan jullie hygiëne maatregelen te houden.


Terug naar kantoor: zichtbare hygiëne

Algemene hygiënemaatregelen zijn de laatste jaren vaak herhaald. Van vaak je handen wassen, hoesten en niezen in de binnenkant van je elleboog tot het gebruiken van papieren zakdoekjes en goede ventilatie. Toch gaat een veilig gevoel geven verder dan enkel het schoonmaken zelf. Zorg dat je medewerkers doorhebben dat je zorgt voor optimale hygiëne, door zichtbaar schoon te maken. Dit geeft vertrouwen. Denk aan:

  • Een goed zichtbare desinfectiezuil bij de ingang van elke ruimte
  • Reinigingsdoekjes in alle vergaderruimtes
  • Of laat sommige schoonmaakwerkzaamheden ook eens uitvoeren onder werktijd. Zoals hardware reiniging met onze mobiele reinigingsbar, die je op een centrale doorlooplocatie in jouw kantoor zet.

De neatfreak en hybride medewerker zullen deze maatregelen zeker waarderen.

Nudging in de kantoor schoonmaak

Een veilige werkomgeving creëren hoef je niet alleen te doen. Met medewerkersparticipatie in de schoonmaak laat jij jouw team een steentje bijdragen. Het gedrag van mensen wordt voor een heel groot deel bepaald door het onderbewustzijn, zo blijkt uit diverse onderzoeken. Dat gaat om keuzes die we bijvoorbeeld thuis maken, in de supermarkt of op de werkvloer. Deze keuzes kun je op een subtiele manier beïnvloeden, oftewel door nudging. Nudging zorgt voor een duwtje in de juiste richting. Door slim gebruik te maken van hulpmiddelen, wordt hygiënisch gedrag gestimuleerd.

Denk hierbij aan:
  • Het gebruik van pictogrammen en posters over hygiëne
  • Felgekleurde afvalbakken
  • Gekleurde paden in de WC die leiden naar de wasbakken met zeep

Zo stimuleer je ook de medewerker die de hygiëne maatregelen misschien wat minder belangrijk vindt.

Kantoor hygiëne voor verschillende behoeften

Hygiëne is iets persoonlijks. Wat de ene medewerker schoon vindt, kan de neatfreak collega ronduit vies vinden. Je kan deze medewerkers helpen met hulpmiddelen waarmee zij zelf hun werkplek schoon kunnen houden. Zoals professionele reinigingsdoekjes voor het bureau en de hardware. Tip: let wel op de kwaliteit van de reinigingsdoekjes en zorg dat deze geen agressieve en schadelijke stoffen bevatten.

Kantoor hygiëne en hardware reiniging

Zeg eens eerlijk: laat je de hardware binnen jouw bedrijf reinigen ? En maken jouw mensen hun laptop-, beeld- of tv-scherm, toetsenbord of AirPods schoon tijdens of na het werk? Jij denkt dat een wc-bril vies is? Uit onderzoek blijkt dat er op een toetsenbord gemiddeld 400 keer meer bacteriën zitten. Pure bacteriënverspreiders… Nu steeds meer kantoren werken met flexplekken, is hardware reiniging nog belangrijker geworden voor een gezonde werkomgeving en veilig gevoel bij medewerkers. Lees hier meer over hardware reiniging.

 

Hardware reiniging en een gezonde werkomgeving

Natuurlijk snappen we dat er binnen een bedrijf veel geregeld moet worden. Een (redelijk) schoon kantoor is toch genoeg horen we je jezelf afvragen. Is bijvoorbeeld hardware reiniging echt zo belangrijk? En bij wie leg je die verantwoordelijkheid? Je hebt immers al zoveel partijen met wie je samenwerkt.

Happy Clean ziet een hygiënische werkplek als essentieel voor het welzijn van medewerkers. Alleen in een gezonde werkomgeving kunnen mensen, nu ze weer regelmatig terug zijn op kantoor, zich veilig voelen en fijn werken. People first!

 

Vraag een demo aan

Wil jij grote stappen zetten op weg naar een gezonde werkomgeving, maar moet het geen extra belasting zijn voor je toch al overvolle agenda? Happy Clean neemt alles uit handen en zorgt voor een great place to work!

Op deze pagina kun jij een hardware reiniging demo aanvragen.

Ontdek hardware reiniging

Voor optimaal werkplezier voor jouw collega's

Plan online demo
info-help